Projekta vadītājs:
Ainārs Paeglītis, Rīgas Tehniskā universitāte
Dr.hab.sc.ing. Igors Kabaškins, Transporta un sakaru institūts
Projekta izpildītāji:
Projekta īstenošanas ilgums: 48 mēneši (2010-2013)
Mērķis: Drošas un ilgtspējīgas autoceļu transporta infrastruktūras attīstība, izstrādājot inovatīvas un videi draudzīgas metodes transporta infrastruktūras efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai (1. un 2.uzdevums) un ilgtermiņa attīstībai, stratēģisko un operatīvo lēmumu pieņemšanas nacionālās transporta sistēmas attīstības jomā informatīvo atbalstu nodrošinošo savstarpēji saistīto instrumentu, metožu un normatīvās dokumentācijas metodoloģijas izstrāde un sistēmas izveide (3. līdz 7.uzdevums).
Uzdevumi:
Aktivitātēs (1. un 2. uzdevums):
1.1. aktivitāte. Apkārtējās vides ietekmes uz dzelzsbetona tiltu konstrukcijām kvantitatīvā novērtējuma analīze. Aktivitātes mērķis ir savākt un analizēt informāciju par Latvijai raksturīgas apkārtējās agresīvās vides raksturojumiem, dot to kvantitatīvo novērtējumu. Darba rezultātā tiks apkopta informāciju par Latvijai raksturīgas apkārtējās agresīvās vides raksturojumiem, dot to kvantitatīvo novērtējumu. Parasti betona bojājumi rodas apkārtējās vides un betona mijiedarbības rezultātā, kur galveno lomu spēlē dažādi mitruma, gāzu un jonu transporta mehānismi un iedarbes modeļi, kas tiks analizēti izstrādātajā darbā.
1.2.aktivitāte. Satiksmes slodžu sastāva un intensitātes analīze uz Latvijas tiltiem. Plānots veikt satiksmes slodžu sastāva un intensitātes analīzi Latvijas tiltiem. Latvijai raksturīgas smagsvara satiksmes ietekmes modelēšana, izmantojot uz varbūtību balstītus slodzes modeļus. Darba rezultātā tiks savākti un analizēti dati par satiksmes slodžu sastāvu, izvietojumu un klasifikāciju, tiks analizēts uz varbūtību balstīts teorētisks slodžu iedarbes novērtējuma modelis.
1.3. aktivitāte. Kalpošanas laika prognozēšanas metodes izstrādāšana dzelzsbetona tiltiem. Konstrukciju bojājumu attīstības modeļu izpēte un atbilstības novērtēšana, izmantojot datus, kas iegūti inspekciju, betona testu un apkārtējās vides iedarbības izmaiņu novērtējuma rezultātā. Bojājumu attīstības modeļu kalibrēšana ievērtējot Latvijai raksturīgus vides raksturojumus. Kalpošanas laika kritēriju formulēšana un to jūtīguma izpēte, kalpošanas laika prognozēšanas metodes izstrādāšana dzelzsbetona tiltiem.
1.4.aktivitāte. Drošuma līmeņa noteikšanas metodes izstrādāšana autoceļu tiltiem. Drošuma līmeņa noteikšana autoceļu tiltiem. Konstrukciju pārbaudēs ar statisku un dinamisku slodzi iegūto rezultātu analīze. Tiltu drošuma analīze tiks veikta, izmantojot uz varbūtību balstītas aprēķinu metodes. Darba rezultātā tiks apkopoti tiltu pārbaužu ar statisku un dinamisku slodzi rezultāti par 48 gados veiktajām tiltu pārbaudēm, tiks analizēti iegūtie rezultāti, kas palīdzēs iedarbes novērtējuma modeļu kalibrēšanai un jūtīguma analīzei. Darba rezultātā tiks izstrādāta metode tiltu drošuma analīzei, izmantojot satiksmes slodzes iedarbes modeļus, materiāla īpašību attīstības modeļus un konstrukcijām raksturīgu sabrukuma risku analīzi.
2.1. Aktivitāte. Slodzes palielināšanas iespaids uz ceļa konstrukcijas nestspēju, kalpotspēju un vides kvalitāti. Ceļa konstrukcijas kalpotspējas novērtēšanas metodoloģijas izstrāde izmantojot iebūvējamus sensorus. Palielinātas ass slodzes ietekmes uz ceļa konstrukciju novērtējums. Slodzes palielināšanas atspoguļojums ceļa kalpotspējas un vides kvalitātes izmaiņās. Ceļa konstrukcijas kalpotspējas īpatnības Latvijai raksturīgajos grunts, hidroloģiskajos un klimatiskajos apstākļos.
2.2. Aktivitāte. Ceļa redzamības attāluma ietekme uz satiksmes drošību Latvijā un tā novērtēšanas metodika esošiem ceļiem. Satiksmes drošības rādītāju uzlabošanas iespēju pētījums, uzlabojot tikai redzamības apstākļus. Izstrādāta ceļa redzamības attāluma noteikšanas tehnoloģija, izmantojot GPS un aero un mobilās lāzerskanēšanas datus. Satiksmes drošības situācijas analīze uz Latvijas ceļiem, pēc redzamības attāluma datiem.
2.3. Aktivitāte. Ceļa telpiskais risinājums un autovadītāja darba spējas. Ceļa telpiskā risinājuma analīzes tehnoloģiju izstrāde. Uz autovadītāja uztveres spējas un emocionālā stāvokļa analīzes datiem balstītu, ceļa telpiskā risinājuma analīzes tehnoloģiju izstrāde, piesaistot tos cilvēka psihofizioloģijas pētījumu rezultātiem.
2.4. Aktivitāte. Ceļa redzamās ainas nozīme un interpretācija, izmantojot autovadītāja fizioloģisko refleksu pētījumus. Esošo pētījumu rezultātu interpretācija izmantojot autovadītāja fizioloģisko reakciju analīzes iespējas. Ceļa redzamās ainas un redzamības attālumu likumsakarību, ievērtējot autovadītāja psihofizioloģiju, apkopojums. Esošo pētījumu rezultātu interpretācija izmantojot autovadītāja fizioloģisko reakciju analīzes iespējas. Jaunu pētījumu virzienu sintēze ceļa telpiskās uztveres jautājumos.
Sasniedzamie rezultāti (3. līdz 7. uzdevums):
Paredzamo rezultātu zinātniskā nozīmība:
Paredzamo rezultātu praktiskā nozīmība:
Programmas realizācija veicinās drošas un ilgtspējīgas transporta infrastruktūras attīstību, izstrādātās inovatīvās un videi draudzīgās metodes uzlabos transporta infrastruktūras efektivitāti un kvalitāti. Veiktā darba rezultāti tiks izmantoti tiltu drošības līmeņa noteikšanai un dzelzsbetona tiltu kalpošanas laika prognozēšanai.